Tam też, 30 marca 1966 roku odbyło się prawykonanie utworu pod dyrekcją Henryka Czyża. Pierwsze w Polsce wykonanie dzieła miało miejsce w Filharmonii krakowskiej 22 kwietnia 1966 roku. Wykonawcami byli wówczas Stefania Woytowicz - sopran, Andrzej Hiolski - baryton, Bernard Ładysz - bas oraz Leszek Herdegen - recytacja. Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadził Maestro Czyż.
Utwór przeznaczony jest na trzy głosy solowe, recytatora, trzy chóry mieszane i chór chłopięcy. Komponując Pasję Penderecki postanowił wskrzesić barokowy gatunek, przywołując tym samym odniesienia do samego Jana Sebastiana Bacha i jego dwóch pasji: Mateuszowej i Janowej. Powstanie dzieła miało również symboliczny wydźwięk. Zbiegło się bowiem z obchodami tysiąclecia chrześcijaństwa w Polsce i stało się wyrazem sprzeciwu wobec komunistycznej władzy totalitarnej. Pojawiły się też opinie, że prawykonanie kompozycji Pendereckiego odegrało istotną rolę w procesie normalizacji stosunków pomiędzy Polską a Niemiecką Republiką Federalną.
W niedzielę, 24 kwietnia br. kompozycja Pendereckiego zabrzmi w filharmonii ponownie. Dzieło usłyszymy w wykonaniu Orkiestry, Chóru i Chóru Chłopięcego Filharmonii Krakowskiej pod batutą Charlesa Olivieri-Munroe’a i solistów: Iwony Hossy - sopran, Mariusza Godlewskiego - baryton, Piotra Nowackiego - bas i Krzysztofa Gosztyły - recytacja. Chóry przygotowały Teresa Majka-Pacanek i Lidia Matynian.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?